Tempels en theeplantages

8 mei 2013 - Haputale, Sri Lanka

Sri Lanka... wat een fijne reisbestemming! De inwoners zijn ongelooflijk vriendelijk en geïnteresseerd. Op straat word je regelmatig aangesproken door mensen die gewoon een praatje willen maken.

Het uitgebreide treinnetwerk is fantastisch. (Lang leve kolonisatie! ;-)) Voor bijna niets reis je per trein door de prachtigste landschappen naar je volgende bestemming.

Op dit moment zijn we in het hart van Sri Lanka. Het landschap bestaat uit magnifieke heuvels waarop je vooral de theeplant aantreft. Dankzij bezoekjes aan theemusea, -plantages en -fabrieken kennen we het productieproces inmiddels van haver tot gort, en hebben we ons kopje koffie ingeruild voor een pot Ceylon.

Ook aan tempels ontbreekt het niet in dit vooral boeddhistische land. Eén van de meest bijzondere tempels staat bovenop Adam's Peak (Sri Pada), een 2234 meter hoge heuvel die te beklimmen is via 5200 treden. Een ware pelgrimage. Ook al moesten we daarvoor om 02:00 opstaan, het uitzicht bij zonsopgang was adembenemend.

1. Ruth:
    8 mei 2013
    Voor bijna niets met de trein! Wie weet kan ik Frits hiermee overhalen om zijn neus ook weer eens buiten Europa te steken ;-)
    Leuk om op deze wijze een beetje mee te kunnen genieten van jullie vakantie. Nog veel plezier! Liefs, Ruth
  2. Ellen:
    bon voyage!!
  3. Frits J. Mostert:
    8 mei 2013
    Hola, dat ziet er wel mooi uit! Authentiek breedspoor (1.676 mm) en, aan de plaatjes te oordelen, ook nog spoorwegfunctionarissen in functies zoals overweg- of wisselwachter! En niet alleen spoor, ook thee natuurlijk. En nog veel meer moois. Zoals de VOC-overblijfselen in het plaatsje Galle! Veel plezier, blijf onderweg vooral veelvuldig reisloggen!
  4. Tristan Mostert:
    9 mei 2013
    Tof! Spreken al die mensen die een praatje willen maken ook gewoon Engels? (Nog een gevolg van kolonisatie...)

Vergeet de Nederlandse forten e.d. niet!

En over 'lang leve kolonisatie': tja, maar anderzijds:

Heel veel plezier daar!
  5. Frits J. Mostert:
    9 mei 2013
    Dit lijkt me ook een mooi VOC-fort trouwens, Jaffna. Vooral de literatuurlijst bij dit Wikipedia-lemma spreekt me aan. ;-) http://nl.wikipedia.org/wiki/Fort_Jaffna
  6. James:
    12 mei 2013
    Ja, iedereen spreekt hier prima Engels. We hopen zeker nog wat Nederlandse forten te bezoeken. In Colombo vonden we al "the old Dutch hospital", wat nu wordt gebruikt door winkeltjes en restaurantjes. We zijn nu nabij Baticaloa, waar een Nederlands fort staat met een muur van maar liefst 6 meter dik.
  7. Martijn:
    12 mei 2013
    Leuk! Veel plezier en groet vanaf Lombok! Nog duiken daar?