Cambodja

13 juli 2011 - Kep, Cambodja

Cambodja. We zijn er inmiddels alweer bijna twee weken en zijn onder de indruk. Niet alleen door de fabelachtig mooie tempelcomplexen van Angkor Wat en de heerlijke wit-zand-blauwe-zee stranden van Sihanoukville, maar ook zeker door de bijzondere, recente historie van dit land.

Een stukje geschiedenis. In 1975 werd een staatsgreep gepleegd door de Khmer Rouge, een communistische beweging met als doel Cambodja te veranderen in een zelfvoorzienende staat waar elke inwoner in de landbouw werkt. Om dit te bewerkstelligen werd een grove herstructurering doorgevoerd: alle steden werden ontruimd en de stedelingen werden verplaatst naar werkkampen op het platteland. Religie, cultuur en buitenlandse invloeden werden vernietigd, evenals iedereen die zich verzette of niet paste binnen het ideaalbeeld van de Khmer Rouge. Hun vierjarige bewind leidde tot de dood van een kwart (!!) van de Cambodjaanse bevolking.

De sporen van de Khmer Rouge zijn 30 jaar later nog steeds zichtbaar. Nabij Phnom Penh, bijvoorbeeld, bevinden zich de Killing Fields van Choeung Ek, waar meerdere massagraven zijn gevonden. Een groot deel van de opgegraven, anonieme schedels staan daar tentoongesteld: een zeer macaber gezicht. Nog macaberder is dat er na een regenbui nog altijd botten, tanden en kledingstukken bloot komen te liggen.

Ondanks deze bizarre, nare historie, is Cambodja echt een heerlijk land om te bezoeken, mede doordat de Cambodjanen zo vriendelijk en gastvrij zijn. Ook de tempels van Angkor Wat zijn heel indrukwekkend, een absolute must-see voor iedereen in de regio. Tempels liggen soms tientallen kilometers uit elkaar, waardoor een bezoek van meerdere dagen en vervoer per tuk-tuk geen overbodige luxe is. Sommige tempels zijn half ruïne, half boom, wat zo surrealistisch overkomt dat je je afvraagt of je in een Indiana Jones-film bent beland.

Nu zijn we alweer bijna een week aan de kust, waar we onze tijd grotendeels besteden aan luieren op parelwitte stranden, af en toe onderbroken door een duik in de badwaterwarme zee. Genieten dus.

Onze volgende bestemming ligt in Vietnam, alweer het laatste land van onze mooie reis door Zuidoost-Azië. We zijn benieuwd!

1. Frits J Mostert:
    13 juli 2011
    Leuk om weer wat van jullie te lezen! Mooie foto's ook. USB-snoertje teruggevonden? ;-) Geniet er van!
  2. Vera Zanen:
    21 juli 2011
    He! Kom eens terug :) of schrijf nog meer verhalen!

xx
  3. Erik en Astrid:
    24 juli 2011
    Hoi vakantiegangers,

Wat een mooie foto's en leuke reisverslagen.
    Gezien het huidige weer in Nederland kan ik jullie melden dat wij hier MEGA jaloers zijn!

James inmiddels met baardje (staat GOED!) en Patricia met helm en scooter. Nu je motorrijbewijs nog.
    Mag je mijn motor wel lenen hoor :)

Groetjes van ons en geniet nog maar even lekker!