Na regen komt zonneschijn

3 juli 2011 - Siem Reap, Cambodja

Van de stortregen zijn we in de volle zonneschijn beland! Het staartje van een orkaan bleek over Luang Prabang te trekken met als gevolg een ongekende regenval, waar we in plassen tot aan onze knieën hebben doorstaan. Reden om binnen activiteiten op te zoeken: zo heeft Luang Prabang een prachtig Royal museum, heerlijke overdekte terrasjes, waar de Beerlao veelvuldig stroomde en vonden we een overdekt bootje voor een tocht tegen de stroom van de wilde Mekong in. 's avonds verandert een 'drukke' autoweg in een avondmarkt, inclusief een voedselmarkt, waar voor nog geen euro een bord gevuld met onbekendheden achterover geslagen kan worden.

We zouden 30 juni een directe vlucht naar Pakse nemen, maar deze werd om onbekende reden geannuleerd. Lao airlines heeft ons uiteindelijk met een tussenlanding en hotelovernachting en diner in Vientiane, dankzij James' keiharde onderhandelingen, een dag eerder in Pakse gedropt. Na een drie uur durend ritje in een volgepakte en overal stoppende tuk-tuk (erg zwaar wanneer je James' lengte hebt...) en een half uur durende boottocht brak een periode aan van drie nachten relaxen in een hangmat op Don Det. Don Det en Don Khon zijn twee eilanden verbonden met een brug, wat een 10 km lange fietsroute oplevert. Bovendien vallen er dolfijnen te spotten in het zuidelijkste puntje van Don Khon en is er een waterval. Prima om toch even die hangmat voor uit te stappen dus!
De laatste dag op Don Det was het weer ons daarbij goed gezind en begint James aan zijn 'tan' te werken en ik aan mijn rode kippenhuid ;).

Na 2 weken en een dag was het dan toch echt tijd lekker lui laid-back Laos te verlaten en richting Cambodja af te reizen. Vannacht om 1 uur hebben we onze huidige bestemming bereikt, de grensovergang en busreis duurden iets langer dan verwacht. Siem Reap biedt de toegang naar de Angkor Wat, de Bayon en een aantal andere Watten. Vanaf morgen gaan we deze bezienswaardigheden met onze eigen ogen aanschouwen en zullen we rustig richting de kust afdalen.

En nee, "we gaan nog niet naar huis, nog langer niet"!

1. Patricia:
    4 juli 2011
    Hi James en naamgenoot!

Ik zag net op FB dat jullie een blog bijhouden, leuk! Het klinkt allemaal erg goed (beetje jammer van de beestjes aan het begin, maar zo te horen is James daar ook overheen gekomen). Ben benieuwd wat jullie van Cambodja vinden.

Veel plezier! Liefs
  2. Ruth:
    4 juli 2011
    Het klinkt alsof alles wat heftiger is dan in ons gezapige landje. Die heftige regen hoeft wat mij betreft niet, maar de rest van het verhaal maakt wel dat ik ontzettende zin krijg in vakantie, maar helaas ... de vakanties in het noorden van het land beginnen pas over drie weken. Nog even doorbijten dus.
    Geniet van jullie ervaringen! Ik ben heel benieuwd naar de foto's.
    Liefs en groeten.