Dag 7 op het Annapurna Circuit

17 maart 2016 - Manang, Nepal

Vandaag lopen we van Ngawal naar Manang. Een kort dagje. Meestal lopen we een uur of 7 per dag, maar vandaag slechts 4.

Het uitzicht onderweg is ongelooflijk mooi. We zijn inmiddels dusdanig hoog dat we zij-aan-zij langs de sneeuwgrens van het Annapurna-massief lopen. Aan de linkerzijde worden we geflankeerd door besneeuwde bergen en gletsjers. De top van Annapurna II is bijna 8 kilometer hoog, en doet dus niet heel veel onder voor Mount Everest. Wij lopen door de vallei van het massief en passeren kliffen, bossen, watervallen, rivieren, meren, yaks en dorpjes. Het landschap is prachtig, en blijft indruk maken.

Het Annapurna Circuit is één van de mooiste en meest toegankelijke wandeltochten in Nepal. Ongeveer elk uur kom je wel een dorpje tegen waar je kunt eten en slapen. We hoeven dus geen tent of gasbrander mee. Maar omdat we rekening moeten houden met temperaturen van -10 tot +30 °C, zijn onze backpacks alsnog goed gevuld.

De accommodatie onderweg is simpel. Zo ook vandaag in Manang. De kamer heeft twee bedden met matrassen. De muren bestaan uit houten planken met veel kieren. Op de bedden installeren we onze slaapzakken, en zo komen we de ijskoude nachten door. Toch slapen we prinsheerlijk. Elke nacht weer.

De lucht is merkbaar ijler. Op deze hoogte bevat een hap lucht 33% minder zuurstof dan op zeeniveau. Wanneer we over een paar dagen de pas oversteken - op 5500 meter - is dat toegenomen tot 50%.

Om hoogteziekte te voorkomen is acclimatiseren letterlijk van levensbelang. Daarom blijven we een extra dagje in Manang. Onze eerste vrije dag! We besluiten de nabijgelegen gletsjer te bezoeken. Op de terugweg zien we dat hier zelfs een bioscoop is! Er is plaats voor een man of 10. Een kaartje kost 2 euro, inclusief popcorn en thee. Weelde.

1. Ruth:
    17 maart 2016
    Zo te lezen, is de reis tot nog toe helemaal top. Fijn om mee te kunnen genieten. Liefs en groeten.
  2. Dick:
    17 maart 2016
    Hey hoi,
    leuk om weer even te lezen hoe het jullie vergaat, adembenemend mooi als ik het zo zie, je kunt toch ook wel een biertje krijgen in de bioscoop, anders wordt het toch wel iets minder ;-) Geniet er van, tijd vliegt voorbij.
    Groet,
    Dick
  3. Peter t:
    18 maart 2016
    Uit de foto maak ik op dat je op de motor terugkomt :-)

groetjes

Peter
  4. Sjors:
    19 maart 2016
    Het Tries & James, wat een fantastische reis maken jullie! leuk te lezen over jullie hike en ook mooie foto's! Thom wil ook naar die walvissen;) Veel plezier! Groeten, Sjors
  5. Kees:
    21 maart 2016
    Adembenemend mooi, maar ook wel heel erg hoog. Zo een reis verbeteren jullie niet even...
  6. Leen en Janny Kleijn:
    30 maart 2016
    wat prachtig, een hele belevenis en wat een mooie foto's.
    Nog een mooie tijd. Groetjes Leen en Janny