Hiken en adrenaline

28 februari 2016 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Het vorige verhaaltje werd geschreven vanaf het Noordereiland. Inmiddels bevinden we ons alweer een week of twee op het Zuidelijke eiland.

We doorkruisen dit prachtige land In ons kleine blauwe autootje - een Hyundai Getz met ongeveer 0,5 pk. De snelwegen hier zijn trouwens van een heel ander kaliber dan die van Nederland. Ze zijn overal tweebaans, er is nauwelijks verkeer, ze gaan door de prachtigste landschappen, en kronkelen over zoveel heuvels en bergen, dat de maximumsnelheid van 100 km/u maar zelden wordt bereikt.

Zo zijn we inmiddels in Te Anau aanbeland. Een klein stadje in de buurt van Milford Sound, een fjord en één van de vele prachtige natuurgebieden die Nieuw-Zeeland te bieden heeft.

In dit reisverhaal een kleine terugblik op de hoogtepunten van het zuidereiland tot nog toe.

Hiken in Abel Tasman National Park

Onze reis over het Zuidereiland begon met een vijfdaagse hike door het Abel Tasman National Park. Een natuurgebied waar je langs de hele kustlijn kunt wandelen. Deze tocht is bestempeld als één van de negen “Great Walks” die je in Nieuw-Zeeland kunt afleggen. Wat ons betreft is deze titel zeker terecht.

Met goed gevulde backpacks (inclusief tentje, matras, slaapzak, gasbrander, kookgerei en eten voor vijf dagen) wandelden we van hut naar hut. We gingen door bossen, over stranden, en af en toe moesten we zelfs “wadlopen”, want delen van het pad zijn alleen toegankelijk bij eb. Eenmaal bij de volgende hut aangekomen was er altijd nog wel wat tijd over om te chillen. Dat lukte uitstekend op de nabijgelegen strandjes.

Adrenaline op Fox Glacier

Een stukje zuidelijker liggen de twee bekendste gletsjers van Nieuw-Zeeland: Franz Joseph en Fox. Wij overnachtten bij Fox. (Leuk feitje: Nieuw-Zeeland heeft meer dan 3.000 gletsjers!)

Op 4 kilometer boven deze gletsjer sprong Patricia uit een vliegtuig. Ze werd na 50 seconden vrije val gered van een wisse dood door een stuk textiel.

Ikzelf stapte in een helikopter om vervolgens crampons onder te binden en een wandeling te maken bovenop de gletsjer. Wat een bijzonder landschap! De bewegingen van de gletsjer zorgt ervoor dat de ijssculpturen aan de oppervlakte bijna dagelijks veranderen.

Bungeeee in Queenstown

Zo'n avontuur op hoogte smaakte naar meer. Daarom leek het me een goed idee om van de Kawarau Bridge te springen, de geboorteplaats van het bungyjumpen. Het bungykoord deed gelukkig zijn werk, en ik bracht het er zonder kleerscheuren (maar met een nat pak) vanaf. Bucketlist: check.

Van Nieuw-Zeeland naar Nepal

Over zes dagen vliegen we al naar Nepal! Eén van de hoogtepunten (letterlijk en figuurlijk) zal het Annapurna Circuit zijn, een wandeltocht door de Himalaya die zo’n twee tot drie weken duren zal.

De tijd vliegt voorbij. Nieuw-Zeeland is geweldig.

1. Frits J Mostert:
    Driewerf waaaauuuuw!
  2. Patricia:
    28 februari 2016
    Gaaaaaf!! Wat een mooie avonturen!! Heel erg leuk om alle foto's te zien en dingen te herkennen. Nieuw Zeeland is zo'n ontzettend mooi land! Veel plezier nog!!
  3. Anne:
    28 februari 2016
    Wow. Ziet er uit als een droomreis. Als dit een voorspelling is van wat komen gaat..
  4. Pim van den Broek:
    29 februari 2016
    Wauw! Have fun met de rest van de reis, dit ziet er tof uit allemaal!
  5. Dick:
    3 maart 2016
    Hey hoi,
    Mooi verhaal en hele mooie foto's, wat een geweldig land. Ook wel hele leuke dingen gedaan dus, erg leuk beetje de "waaghals uithangen" die staat ook nog op mijn lijstje. Geniet er maar goed van de tijd gaat sneller dan je denkt.
    Groet,
    Dick
  6. Leen en Janny Kleijn:
    9 maart 2016
    Wat een mooi land en foto's, en
    een avontuur wat een waaghals ben je, wij wensen jullie een goeie reis en
    kijken weer uit naar jullie volgende foto's en verhalen.